lørdag 29. mars 2014

Bruk av blogg i min undervisning?


 

Nå har bloggingen min gått sin gang i en måneds tid. Det å publisere mitt første blogginnlegg må jeg innrømme var skummelt, og jeg var nok litt motvillig. Men, etter hvert har ting gått seg til. Jeg har skrevet flere innlegg i bloggen, jeg har fått kommentarer og jeg har besvart kommentarer. Jeg har også lest og kommentert i bloggene til mine medstudenter. Det har vært en lærerik prosess, og skepsis har blitt snudd til interesse og positive tanker.

Neste steg i prosessen er å finne ut hvordan kan jeg bruke blogg i min undervisning. Jeg tenker umiddelbart som Willy: prosjekt til fordypning (PFO) er et fag hvor blogging kan være et nyttig verktøy. Siden LOSA dessverre avsluttes nå, er det naturlig for meg å tenke Naturbruk, hvor elevene er ute i PFO-praksis 4-5 uker i løpet av skoleåret. For å unngå for store grupper ser jeg for meg at det vil være naturlig å dele elevene inn etter interesseområder; for eksempel «grønne elever» (de med interesse for landbruk/hestefag), «blå - fiskeri» og «blå - akvakultur». Elevene i hver gruppe får konkrete oppdrag i forhold til loggskriving, men det er også viktig at de må lese hverandres blogger, kommentere og svare på kommentarene, slik vi gjør i dette studiet.

Bloggene bør kanskje være litt friområde som ikke bare er linket til læreplanmål, men også en arena hvor elevene kan lufte egne tanker og opplevelser knyttet til praksis. Jeg som lærer bør ikke legge stor vekt på vurdering, men heller se på bloggen som en øvingsarena for skrivetrening, kommunikasjon, erfaringsutveksling og refleksjon, samtidig som jeg må oppfordre/hjelpe eleven å koble praksisfortellingene opp mot læreplanmål. Før jeg drister meg til å sette i gang med blogg i undervisningen må nok tankene og undervisningopplegget modnes og struktureres mye. Men, kanskje til høsten, med elevene som starter da? Vi får se…

Når det gjelder bruk av blogg i forhold til nettundervisning synes jeg Ragnhild gjør seg noen spennende refleksjoner; kanskje blogg er et ekstra nyttig verktøy for elever som ikke er en del av en tradisjonell klasse. En av Ragnhilds DÅS-elever gir tilbakemelding på at h*n opplever nettstudiet som lite sosialt og har angst for å kommunisere med andre. Ved hjelp av blogg kan elevene få en arena for kommunikasjon med medelever og dermed få trening i å bruke «stemmen sin» og å lufte meningene sine.

Kari har allerede «hoppet» i det; hun lar elevene blogge i engelsktimene. Hennes foreløpige konklusjon: «Blogging kan være nyttig, og det kan dukke opp uforutsette fordeler underveis». Spennende!

I denne e-forelesningen gir Jill Walker Rettberg oss mange gode tips rundt hva som fungerer og hva som ikke fungerer ved bruk av blogg i klasserommet (Og den har jeg «stjålet» fra Grethe D sin blogg).
 
 

4 kommentarer:

  1. Fint innlegg. Og jeg syntes virkelig også den e-forelesingen var midt i blinken. Hun sier jo en del av det jeg har tenkt selv, om utfordringer og om elevenes umiddelbare holdninger. Men hun gir jo så mange gode innspill til hvordan bruken blant elevene kan utvikle seg at det gir inspirasjon til å prøve.

    SvarSlett
  2. Du skriver alltid inspirerende godt. "Skepsis har blitt snudd til interesse og positive tanker."

    Vi må prøve alt vi kan for å få til autentisk skriving – skriving med mening. Blogging er å skrive seg selv, og å skrive for noen. Format kan være avgjørende. Det er stor forskjell på en skolsk oppgave, skrevet i Word og levert på itslearning, og det å skape sitt eget skriveunivers i en personliggjort blogg med innlegg som blir kommentert. Blogger egner seg ypperlig til publisering av sammensatte tekster med bilder eller rene bildefortellinger og filmer. Blogging bidrar sterkt til digital kompetanse, både det du må lære deg å gjøre for å blogge, og alt du blir tipset om av andre bloggere.

    At blogger er personlige, tar du høyde for i tredje avsnitt. Det vil bidra til flere og bedre møter mellom elevenes og skolens verden.

    Det er lett å finne unnskyldninger og gode grunner til å ikke bruke blogg i undervisningen. Derfor er det prisverdig at du snur innvendinger til muligheter i din beskrivelse av Ragnhild sine utfordringer.

    SvarSlett
  3. Dette var inspirerende å lese! Har selv kavet en del med denne blogginga, men det hjelper å lese om at andre plages - men lykkes til slutt! Så flott at innlegget ditt refererer til gode momenter i andres blogger - dette var jo en 'guidet tur' i medstudentenes bloggverden - Takk for velgjort!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Gert, Thomas og Kaare, for mange gode ord! Min blogger-selvtillit er fortsatt litt frynsete, men med slike tilbakemeldinger stiger motet betraktelig :-)

    SvarSlett