mandag 3. mars 2014

En nyttig og artig digital læringsressurs: Kahoot!


På startstamlingen ble vi utfordret av Trond Lekang: "Bruk noen minutter på å tenke over hvilke digitale verktøy du er god på (og hvorfor), og hva og hvordan kan du bli bedre på? Presenter tankene dine til sidemannen..."

Æsj...er jeg god på noe som helst, mon tro? Joda, litt kommer jeg på etterhvert; It's learing-bruken er ikke så verst, og så brukes jo både ndla og filmsnutter fra nrk skole eller Youtube ofte. Andre digitale læringsressurser spesielt for naturfagundervisning, som natufag.no, Kosmos, og Lokus brukes også flittig.


  
Så: hva kan bli bedre? Den lista er antakelig uendelig lang, men mine første tanker er at min bruk av digitale verktøy er veldig lærerstyrt. Jeg ønsker å bli flinkere til å involvere elevene mer; få dem mer aktivisert og involvert. Og jeg ønsker å lære å bruke nye verktøy. For å komme videre med dette må jeg rett og slett bli flinkere til å tørre å prøve nye ting.
 
 
Når man prøver noe nytt riskerer man at det hele blir en fiasko...og det ble det!
 
Første forsøk: Samskriving - ndla (Etherpad).
Jeg jobber både med nettbasert undervisning og klasseromsundervisning, og for å teste ut samskrivingsverktøyet bestemte jeg meg for å gjøre dette i en av mine yrkesfagsklasser på "inneskolen". En positiv og aktiv gjeng med gutter (og ei jente), elevene er trygge på hverandre og gode venner. Samskriving skulle vi gjøre i forbindelse med etterarbeid etter en dokumentarfilm vi hadde sett. Spørsmålene hadde jeg skrevet inn på forhånd, og elevene skulle jobbe sammen to og to, logge seg på samskrivingsdokumentet og skrive inn så mange stikkord som mulig på hvert spørsmål. Deretter skulle vi diskutere stikkordene. Etterhvert som elevene skrev kunne alle se stikkordene på tavla... Det startet bra, elevene var begeistret, men... snart ble det trøbbel.
 
Nettet var ustabilt, og dermed ble ikke oppdateringen på tavla god nok, tekst forsvant. Så oppdaget en eller to av gutta at de kunne forandre på teksten som andre hadde skrevet, OG slette andre sin tekst... Jepp, det ble kaos. Antakelig var det bare EN elev som fant ut at han skulle tulle, men da ble det totalt kaos. Resultat: samskrivingen ble avluttet, og resten av timen ble det beinhard lærerstyrt undervisning!!
 
Men jeg kunne jo ikke gi meg så lett...neida!
 
Andre forsøk: Quiz med Kahoot.it.
En litt beskjemmet klasse lovet sin naturfaglærer at denne gangen skulle de ikke tulle, og de fikk en ny sjangse. Denne gangen med en liten quiz fra dagens "tekst". Hva hadde elevene fått med seg i dag?
Joda, mot slutten av timen logget de seg på Kahoot.it hvor en liten quiz ventet. Påloggingen tok lengre tid enn planlagt (ustabilt nett er kjedelig!) men endelig var alle klar med sine smarttelefoner og pc'er. Det ble en knallsuksess, elevene fikk testet seg selv på det faglige, her gjaldt det å følge godt med! Og for et engasjement!
 
Til og med eleven som ikke er så veldig glad i naturfag, og som synes at de fleste arbeidsoppgavene er et ork, kom med kommentaren: "Det her va artig, det må vi gjør meir".
 
Det skal vi, og da skal elevene selv få lage oppgavene.
 

 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Du peker på en veldig viktig suksessfaktor: Bruk av digitale verktøy i opplæringen fordrer at teknologien fungerer, hvis ikke blir det meningsløst. På siste Newton på NRK1 fikk vi belyst og sett spillvarieanter, inklusive Kahoot, i undervisningen. Det virket slik at elevene ble involvert ja, og særlig guttene. Samskrivingsverktøyet til NDLA har jeg prøvd også, og jeg tror det egner seg best i grupper med få brukere....og med klare regler.

    SvarSlett
  2. Ja, samskriving er et flott verktøy, til sitt bruk, og du har helt rett i at det ikke bør være så mange som skriver sammen. Den tanken slo meg ganske fort, under "eksperimentet" mitt. Når det gjelder Kahoot oppdaget elevene fort at hastigheten varierte fra "device" til "device", de med tregt nett fikk dermed et handicap. Elevene tok det heldigvis med et smil :-)

    SvarSlett
  3. Man lærer så lenge man har elever - og tør å prøve noe nytt.

    Ærlige og gode praksisfortellinger som vi alle kan lære mye av, både av det som gikk bra/ble suksess, og av det som ikke gikk fullt så bra. Nettverk som ikke fungerer godt nok. Vi kjenner oss igjen i alt.

    Willy har også skrevet om Kahoot-erfaringer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Kahoot har fenget mange, i mange land, Åshild har mer om dette i sitt innlegg om Gaming i skolen.

      Slett